avagy a Queen-jelenség Magyarországon

Hungarian Queen Fan Club - 1982 óta

Hungarian Queen Fan Club - 1982 óta

Amikor David Bowie és a Queen kokain-fűtötte vadulása az Under Pressure-t eredményezte

2020. szeptember 30. - queenklub

Az 1981-es, David Bowie által (is) szerzett Under Pressure története ott kezdődik, mint ahol más jó történetek, akár egy James Bond-film sztorija – a havas svájci hegyek közt. Abban az időben a Queen épp a tizedik stúdiólemezük, a Hot Space munkálataiban volt Montreux-ben, amikor az isteni David Bowie időnként beugrott haverkodni, és szívesen megosztotta a nála lévő tetemes mennyiségű kokaint, mielőtt megpróbálta felénekelni a század egyik halhatatlan slágerének ráeső részét.

Ebben az időben Bowie ugyanúgy ebben a stúdióban dolgozott a hamarosan megjelenő Cat People című film címadó dalán és témáján – a film egyébként nem hagyott maradandó élményt. Miután viszont megtudta, hogy a zenekar és különösen Freddie Mercury ilyen közel volt, Mr. Starman nem tudta türtőztetni magát, beugrott a fiúkhoz, ahol kreativitásuk eredményeképp azt ötletelték ki, hogy a Cool Cat című Queen-dalhoz hozzáad némi háttérvokált. A dolgok ezután meglehetősen radikális fordulatot vettek.

A Mark Blake-féle „Is This the Real Life? The Untold Story of Freddie Mercury and Queen” című könyvben a dobos Roger Taylor meséli el, hogyan született a 20. század egyik legnagyobb zenei együttműködése. Elmondta, hogy David átment egy este, amikor a Queen épp más előadók dalaival jammelt, szórakozásból. Amikor Bowie ezt látva hamar megunta, azt mondta, hogy ez marhaság, majd javasolta, hogy rakjanak ők maguk össze egy dalt.

A dal születésének története kiszivárgott, amely ma már egy darabka rocktörténelem. Az alapot Deacon hihetetlen basszusfutama adja, amelyért végtelen dicséret illeti. Bowie és Mercury énekeikkel megküzdenek egymással, miközben a stúdióban a bor és kokain mámorító elegyének illata áradt szét – legalábbis Blake szerint.

A könyvben May emlékezik vissza: „Közösen raktuk össze a dal alapját. Amikor készen voltunk, David azt mondta: „Menjünk akkor külön be a felvételre és énekeljünk úgy, amilyen dallamot szeretnénk adni. Adjunk bele mindent, aztán összerakjuk abból a főtémát.

Majd Brian hozzátette: „Így is történt. Az improvizációk nagy része, Freddie emlékezetes bevezető halandzsája felkerült a végleges verzióra. Bowie ragaszkodott ahhoz is, hogy Freddie ne hallja őt énekelni, így az egyes versszakok sorrendjét meg lehetett cserélni, amely a szám szerkezetét szabaddá tette, könnyebb volt vágni."

A pillanatokat felidézve évekkel később, az ikonikus gitáros (és nem mellesleg gyönyörűen göndörített hajú) Brian May elmondta az Ultimate Classic Rock-nak: „Emlékszem, ahogy David Bowie odafordul John-hoz és mondja neki: Ne, ne úgy játszd! Mire John felszisszent: Mi van? Én vagyok a basszusgitáros, értem? Úgy lesz, ahogy én akarom!”

Brian hozzátette: "A vokál nagyon újszerűen lett kialakítva, ami David érdeme, neki voltak tapasztalatai az ilyes avantgárd éneklési és felvételi módokban”. „A felvételt úgy kezdtük el, hogy senkinek lövése sem volt, hogy mi fog történni, nem is írtak le semmit, és az első dolgot, ami eszükbe jutott, felénekelték. Ezután egymáshoz illesztettünk valamennyi részt. Ezekből áll az egész Under Pressure – véletlenszerű ötletekből."

A küzdelem Bowie-val itt még nem ért véget, ugyanis ő valamennyi döntésre rá akarta erőltetni az akaratát, teljesen kiengedve kreativitását a további munkafolyamatokra. Az egyik ilyen volt például a dalcíme, mely eredetileg People on Streets volt. Bowie akarta, hogy a dal címe legyen Under Pressure. Aztán ragaszkodott hozzá, hogy a keverésnél is jelen legyen, és ehhez hívta Freddie-t is közvetítőnek közte és a hangmérnök Reinhold Mack között. Még arról is járja szóbeszéd, hogy Bowie megpróbálta a dal eredeti megjelenését megakadályozni – Mr. Starman meglehetősen izgága figura volt, ha dolgozni kellett.

Az ellenségeskedés, na meg a bor és a kokain, valamint az énekcsaták miatt – amelyek nagyban hozzájárultak a dal születéséhez – nem gondolta volna az ember, hogy ebből valami épkézláb szám kijön.

A két lehengerlő erejű előadó – Freddie Mercury és David Bowie – szemtől szemben tökéletes és céltudatos pontossággal feszültek egymásnak. Az eredetit és a hangszerektől lecsupaszított acapella verziókat hallgatni lenyűgöző.

                                               Fordította: Rásó Attila

Forrás:

https://faroutmagazine.co.uk/david-bowie-queen-freddie-mercury-under-pressure-story/

süti beállítások módosítása